Ihmiset elävät yhä vanhemmiksi, ja se on hyvä asia. Suurin osa pysyy myös toimintakykyisenä korkeaan ikään. Vanhoista ihmisistä ei pidä puhua eläkepommina tai kestävyysvajeen aiheuttajina, vaan miettiä miten elämä vanhanakin voi olla ja on rikasta, monipuolista ja arvokasta.
Ikääntyneiden hoivapalveluista on kuitenkin paljastunut siivottomia epäkohtia ja eläkeläisköyhyys koskee satojatuhansia ihmisiä. Monia pelottaa vanheneminen Suomessa, eivätkä vanhat ihmiset saa ääntään kuuluviin. Gallupeissakin on yleensä yläikärajana 75 vuotta. Tarvitsemme lisää resursseja vanhustenhuoltoon, uusia tapoja tehdä hoivatyötä sekä asenteiden muuttamista.
Eläkeläisköyhyys
Eläkeläisköyhyys on häpeäksi Suomelle. Leipäjonoissa asioivista joka kolmas on eläkeläinen. Kansaneläkkeen ja takuueläkkeen tasoa tulee nostaa. Koska erilaiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut kurittavat erityisesti pienituloisia ja sairaita, tulee näitä alentaa. Erilaiset maksukatot (lääkkeet, matkat ja käyntimaksut) tulee yhdistää ja niiden tasoa tulee madaltaa.
Lääkekustannusten osalta alkuomavastuun poistaminen on välttämätöntä, jotta ihmiset eivät joutuisi alkuvuodesta valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä.
Tämä tarvitsee tietenkin myös rahaa. Tätä voidaan hankkia pienentämällä yritystukia ja lisäämällä ympäristölle haitallisen toiminnan verotusta. Osin nämä uudistukset vähentäisivät myös toimeentulotuen tarvetta.
Digipalvelut
Digitalisaatiota voidaan hyödyntää myös vanhuspalveluissa. Moni asia hoituu tekniikan avulla nopeammin, jolloin henkilökunnalle jää enemmän aikaa olla asiakkaiden kanssa. Lääkkeiden jako apteekin pusseissa, elektroniset hälytyslaitteet (sekä lääkkeenotosta muistuttavat että aktiivisuuden puutteesta varoittavat) lisäävät turvallisuutta. Osalle sopii jopa ajoittainen etäyhteys hoitajaan. Myös kuntoutusta ja vertaistukea voidaan järjestää etänä.
Olennaista on, ettei asiakas itse joudu liian monimutkaisen digiviidakkoon. Lisäksi myös digipalveluiden tulee olla esteettömiä (esimerkiksi näkö- ja kuulovammaisille). Palveluissa tulee aina olla mahdollisuus saada apua myös puhelimella.
Korjausssarjan osassa 2 käsitellään hoivapalveluita