Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut kohdistuvat aina voimakkaammin vähävaraisiin, joiden tuloista nämä maksut vievät suuremman osan kuin paremmin toimeentulevilta. Asiakasmaksut lisäävät paljon sairastavien ja monia palveluita käyttävien menoja, vaikka usein juuri heidän ansionsa ovat keskimääräistä pienempiä. Asiakasmaksujen kohtuullisuus, maksukatot ja erityisesti palveluiden maksuttomuus vähentävät eriarvoisuutta ja takaavat ihmisten yhdenvertaisen kohtelun.
Hallitus aikoo uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja. Uudistusta tarvitaan käytäntöjen yhdenmukaistamiseksi ja yhdenvertaisuuden varmistamiseksi. Asiakasmaksujen taso tulee varmasti vielä herättämään keskustelua. Tässä lakiesityksessä tullaan asettamaan euromääräiset ylärajat eri maksuille. Tämä varmistaa toivon mukaan sen, etteivät maksut kohtuuttomasti nouse jossain maakunnassa.
Mikäli nyt esitetty torso maakuntauudistus toteutuu, heikentää se merkittävästi maakuntien mahdollisuuksia vaikuttaa palveluiden tuottamiseen. Rahoitus tulee suoraan valtiolta ja ainakin Uudenmaan osalta tämä tulee nykymallilla ja -laskelmilla olemaan riittämätön. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa maakunnilla on kaksi mahdollisuutta. Nostaa asiakasmaksuja tai karsia palveluista. Kumpikin vaihtoehto on täysin sietämätön. Hallituksen suunnittelema asiakasmaksujen katto jättää palvelujen heikennyksen ainoaksi keinoksi pitää maakunnan talous tasapainossa.
Hyvää asiakasmaksujen lakiesityksessä on se, että alaikäisten sosiaali- ja terveyspalveluista tulee maksuttomia kaikilla tasoilla.
Toinen tärkeä muutos on vanhojen ihmisten ympärivuorokautisen hoidon maksujen yhdenmukaistaminen. Kun palvelurakennetta on kevennetty siirtämällä hoivaa laitoksista avohoitoon, on muodostettu kummajainen nimeltä tehostettu palveluasuminen. Siellä saa ympärivuorokautista hoitoa ja hoivaa, mutta virallisesti kyse on avohoidosta. Tämä näkyy erityisesti maksurakenteessa. Kun laitoshoidossa talo tarjoaa kaiken lääkkeistä ja aterioista hoitoon, maksetaan tehostetussa palveluasumisessa lääkkeet itse, ja pahimmillaan vuokran lisäksi jokaisesta palvelusta erikseen. Laitoshoidossa maksu on tulosidonnainen: enintään 85 % ansiotuloista, ja ihmisille jätetään aina vähintään minimi käyttövara. Tehostetussa palveluasumisessa käytäntö vaihtelee kunnasta toiseen. Toisinaan on päädytty tilanteeseen, jossa asiakas maksaa enemmän kuin laitoshoidossa ja jopa enemmän kuin mihin hänellä on varaa.
Helsingissä maksut ovat onneksi samat. Kun kotona asuminen ei enää onnistu ja ihmiselle myönnetään ympärivuorokautinen hoitopaikka, on hoitomaksu tulisidonnainen riippumatta siitä, mihin hän sijoittuu ja mitä yksilöllisiä palveluita hän tarvitsee. On hyvä, että tämä käytäntö yhdenmukaistetaan nyt koko maahan. Myös kotihoidon maksut on Helsingissä porrastettu tulojen mukaan.
Helsinkiläisten on sen sijaan syytä olla huolissaan peruspalveluiden asiakasmaksuista. Meillähän on luovuttu terveyskeskusmaksuista kokonaan. Näin on varmistettu todella matalan kynnyksen hoitoon hakeutuminen. Sitä paitsi maksujen kerääminen maksaa lähes saman verran kuin se tuottaa. Mikäli maakuntauudistus toteutuu, on hyvä epävarmaa, voiko Helsingin palveluiden maksuttomuus jatkua. Lisäksi hallituksen lakiesityksessä suunnitellaan, että myös paljon palveluita tarvitseville kaikki käynnit ovat maksullisia – nyt maksu peritään muuallakin yleensä vain kolmelta käynniltä vuodessa. Tämä voi vähentää heikoimmassa asemassa olevien palvelujen käyttöä. Maksukatto tosin säilyy ja siihen sisällytetään myös hammashoidon asiakasmaksut. Mutta koska lääkkeet eivät kerrytä tätä kattoa, voi tästä kaikkien käyntien maksullisuudesta seurata kroonisesti sairaille ihmisille merkittävä lisälasku.
Toiminnan tehostaminen edellyttää palveluiden keventämistä silloin, kuin se on mahdollista. Etähoito ja digitalisaatio voivat tuoda merkittäviä säästöä. Hallituksen lakiesityksen mukaan myös etäpalveluista ja hoitajakäynneistä tullaan perimään maksu. Toki osa pitkäjänteisestä ja säännöllisestä etähoidosta esimerkiksi kotihoidossa on nytkin Helsingissä maksullista, mutta etä- ja digipalveluiden sekä hoitajakäyntien maksuttomuus tai ainakin edullisuus verrattuna muuhun hoitoon lisäisi motivaatiota käyttää näitä kevyempiä, nopeampia ja tehokkaampia palveluita.
Kaiken kaikkiaan suunnan pitäisi olla paljon palveluita tarvitsevien ihmisen maksutaakan vähentäminen ja sen varmistaminen, ettei kukaan jää ilman tarvitsemaansa hoitoa tai palvelua raha puutteen vuoksi. En ole vakuuttunut siitä, että tämä esitys tuo helpotusta heikoimmassa asemassa oleville.